Una profesora en clase saca de su cartera un billete de 20 euros y lo enseña a sus alumnos a la vez que pregunta: "¿A quién le gustaría tener este billete?". Todos los alumnos levantan la mano.
Entonces la profesora coge el billete y lo arruga, haciéndolo una bola. Incluso lo rasga un poquito en una esquina. "¿Quién sigue queriéndolo?". Todos los alumnos volvieron a levantar la mano.
Finalmente, la profesora tira el billete al suelo y lo pisa repetidamente, diciendo: "¿Aún queréis este billete?". Todos los alumnos respondieron que sí.
Entonces la profesora les dijo:
"Espero que de aquí aprendáis una lección importante hoy. Aunque he arrugado el billete, lo he pisado y tirado al suelo... todos habéis querido tener el billete porque su valor no había cambiado, seguían siendo 20 euros.
Muchas veces en la vida te ofenden, hay personas que te rechazan y los acontecimientos te sacuden, dejándote hecho una bola o tirado en el suelo. Sientes que no vales nada, pero recuerda, tu valor no cambiará NUNCA para la gente que realmente te quiere. Incluso en los días en los que sientas que estás en tu peor momento, tu valor sigue siendo el mismo, por muy arrugado que estés".
"Espero que de aquí aprendáis una lección importante hoy. Aunque he arrugado el billete, lo he pisado y tirado al suelo... todos habéis querido tener el billete porque su valor no había cambiado, seguían siendo 20 euros.
Muchas veces en la vida te ofenden, hay personas que te rechazan y los acontecimientos te sacuden, dejándote hecho una bola o tirado en el suelo. Sientes que no vales nada, pero recuerda, tu valor no cambiará NUNCA para la gente que realmente te quiere. Incluso en los días en los que sientas que estás en tu peor momento, tu valor sigue siendo el mismo, por muy arrugado que estés".
Publicació de La Zeta Cali.
FULL INFORMATIU DE L'ESCOLA
SISÈ DE PRIMÀRIA. CARACTERÍSTIQUES DE L’EDAT:
Aquesta és una
etapa de transició a tots els nivells: passen de ser nens/es a ser
preadolescents;
passen de fer uns aprenentatges més concrets a un cicle
superior on el ritme
d’aprenentatge és més accelerat, reben més quantitat
d’informació i en
un període de temps més curt (esglaó necessari per passar a
Secundària).
10-11
anys
* En
l’aspecte físic no han abandonat encara el cos infantil tot i que al llarg del
curs es veuen
canvis que es faran més evidents al final del cicle.
* Comencen
a valorar el seu aspecte físic i a sentir vergonya.
* En
les nenes s’aprecien més aquests canvis, especialment pel que fa a la
seva preocupació
pel moment en el qual tindran la regla. Aquest aspecte les
preocupa i, per
tant, cal que es treballi des de la família i des de l’escola i que
es faci
seriosament per eliminar angoixes innecessàries i per donar unes
correctes pautes
d’actuació. S’han de respondre les preguntes que facin
sense
escapolir-se d’elles però sense fer una dissertació sobre el tema, cosa
que moltes
vegades no els interessa i els crea més angoixa.
* Prenen
consciència del seu sexe: veuen les diferències que hi ha entre ells i
elles (a nivell
de converses, interessos, jocs ...)
* Neix
la consciència moral. Adquireixen, de manera clara, la idea del que està bé
o del que està malament. Saben quines de les seves actuacions són correctes i
quines no ho són. Si més no, a nivell teòric, distingeixen una actuació
correcta d’una que no ho és.
* El
respecte pels adults adquireix importància perquè reconeixen
l’autoritat però només l’autoritat que es basa en la raó i en la justícia de
les decisions que es prenen.
* Van
perdent, també, les conductes infantils i neix el sentiment d’amistat a
la qual valoren per sobre de les altres coses.
* En
l’aspecte acadèmic, comencen a valorar els aprenentatges i
prenen interès per l’experimentació.
* Valoren
les notes com a fruit del seu esforç i, en general, han adquirit
l’hàbit de fer la feina diàriament (si no el tenen cal
preocupar-se seriosament)
* El
nivell d’aprenentatges augmenta substancialment i ja tenen lliçons
per aprendre de manera més sovintejada, així com controls més
freqüents.
* La
mateixa consciència moral que van adquirint, fa que gaudeixin en
els debats o que en les assemblees els agradi expressar la seva
opinió.
* És
un bon moment per fomentar les afeccions: la música (tocar un instrument),
els esports, la lectura (l’exemple de la família és decisiu), la vida sana i el
respecte per la natura (esplais, agrupaments,...). Hem d’aprofitar aquesta
època per oferir-los l’oportunitat de fer activitats enriquidores que els
donaran també alternatives als molts perills que l’adolescència els pot
comportar.
* Els
adults som encara el seu punt de referència (pares i mestres). Tot
allò que fem que sigui incoherent amb el que pregonem anirà en
contra nostra. (no puc demanar ordre si jo sóc desordenat, no puc demanar que
reciclin si jo no ho faig, etc.). Són esponges i s’adonen de tot.
11-12 anys
En l’aspecte
físic el cos continua fent canvis: comença a aparèixer la regla en les
nenes i els nois comencen a fer canvis, més lentament i menys evidents.
* Tenen
un domini del cos molt més complert i van adquirint precisió i resistència.
* Són
presumits i cal reforçar-los els hàbits d’higiene.
En l’aspecte
emocional, l’amistat és un punt de trobada i de preocupació per a
tothom. Comencen a aparèixer les colles de nens i nenes que
perduraran, però no seran les úniques. És un moment de fixació de
rols. El grup d’iguals té molta importància.
* Cal
anar en compte perquè es deixen portar pel grup i copien models. És
important que a casa feu valoracions crítiques d’aquest fet.
* Tenen
moltes pors, i una d’elles és la de no ser acceptat o acceptada pel grup.
* Són
més reservats amb les seves coses. Cal estar disposat a escoltar quan ells
volen.
* Tenen
vergonya i necessiten protegir la seva intimitat.
* Els
adults propers deixen de ser superherois (però seguim sent el
seu referent) i comencen a separar-se del que està establert.
Necessiten explicacions clares i hem de raonar-los les prohibicions.
* Volen
justícia en tot el que fa referència a ells, però els costa aplicar-la a ells
mateixos.
En l’aspecte
acadèmic poden fer un treball de deducció i elaboració molt més
abstracta que fins ara.
* És
possible afrontar idees més complexes que es converteixen en sistemes. Passen a
un pensament abstracte.
* Comencen
a demostrar interès pel que passa al món.
* Han
millorat la seva capacitat d’estudi i comencen a fer treballs en grup.
* Tenen
una bona capacitat d’atenció i memòria.
LLISTAT
D’HÀBITS A TREBALLAR AMB NENS I NENES DE
CICLE SUPERIOR DE
PRIMÀRIA (DES DE CASA I A L’ESCOLA)
A Cicle
Superior es continuen treballant tots els hàbits iniciats a Cicle Mitjà i se n’introdueixen de
nous que s’assoliran al llarg de 6è. Alguns d’aquests hàbits només els
podreu treballar vosaltres des de casa, en d’altres hi hauria d’haver un
treball compartit entre l’escola i la família. En acabar el Cicle Superior, els
nens i nenes hauran de ser capaços de:
HIGIENE I SALUT:
* Dutxar-se
cada dia, per iniciativa pròpia.
* Canviar-se
la roba quan està bruta (després d'una activitat física, si està
suada).
* Vestir-se
correctament (l'elegància consisteix a portar en cada situació allò
que es necessita).
* Incorporar
els hàbits de bona educació i cortesia (tenir cura amb les coses que
cauen al terra, no posar-se objectes a la boca, adreçar-se adequadament a les
persones...).
* Alimentar-se
suficientment, sense incorporar menjars pocs nutritius o perjudicials
per a la dieta diària (pastes a deshora, llaminadures,...).
* Mantenir
una bona postura segons la situació (d'estudi, de joc, d'esport,
a classe...), sense distraccions externes quan cal estar en actitud
de concentració (televisors encesos, sorolls, música,...).
AUTONOMIA
PERSONAL I ORGANITZACIÓ:
* Mantenir
un ordre en les feines i en els espais utilitzats per fer-les.
* Aprendre
quines feines són de la seva responsabilitat, i tenir una actitud conseqüent
amb els propis compromisos.
* No
interrompre una conversa o una acció començada, i saber esperar el
torn per parlar o actuar.
* Aprendre
a col·laborar en les feines comunitàries; participar positivament
en el manteniment de l'ordre dels espais i objectes propis i comuns (recollir
un paper que no sigui seu, no trepitjar una jaqueta caiguda i tornar-la al
penjador,...).
* Aprendre
a reflexionar sobre si mateix/a, sobre les pròpies opinions, la seva
visió del món i els seus actes.
* Saber
desplaçar-se autònomament i tenir un bon comportament cívic.
* Complir
i respectar els horaris.
COMUNICACIÓ I
RELACIÓ:
* No
dir mentides ni mitges veritats. No enganyar. Donar la cara quan és necessari,
especialment si algú altre pot sortir-ne perjudicat/da.
* Argumentar
les respostes amb raonaments coherents i apropiats a la seva edat.
* Perdre
la por a preguntar allò que es desconeix o que interessa, tot
intentant esvair els dubtes.
* Reconèixer
allò que està ben fet i allò que està mal fet.
* Saber
adreçar-se correctament als altres en diferents situacions.
TREBALL I
APRENENTATGE:
* Aprendre
a treballar en grup, dins i fora de la classe.
* Saber
transmetre un missatge de l'escola a la família i viceversa, de forma
oral, sense que hi hagi d'haver un control per escrit.
* Saber
ordenar les carpetes de treball personalment, sense necessitat de la
supervisió dels adults.
* Aprendre
a repartir-se la feina en el temps, d'una forma racional, procurant
no deixar els treballs per a última hora.
* Confeccionar
els dossiers de les assignatures seguint unes pautes d'elaboració i
un ordre demanat.
* Llegir textos
diferents per obtenir-ne informació útil per al treball i també per
gaudir de la lectura.
* Expressar-se
oralment d'una manera coherent per tal de comunicar sentiments
i respostes.
* Responsabilitzar-se de les pròpies
obligacions, escolars i familiars, per tal de col·laborar en la bona marxa de les accions
diàries.PLA D'IMPULS A LA LECTURA
UN CONTE QUE ENS FARÀ PENSAR:
Ja era de nit. No obstant, un nen feia grans esforços per no quedar-se adormit; el motiu bé pagava la pena: estava esperant el seu pare.Els entremaliats ulls anaven caient pesadament. Quan es va obrir la porta, el nen es va incorporar com impulsat per un ressort, i va deixar anar la pregunta que el tenia tan inquiet:
- Papa, quant guanyes l'hora?- va dir amb els ulls molt oberts.
El pare molest i cansat, va ser contundent en la seva resposta:
- Mira fill, això ni tan sols la teva mare ho sap; no em molestis i torna a dormir, que ja és molt tard.
- Sí papa. Només digues quant et paguen per una hora de treball - va reiterar suplicant el nen.
Contrariat, el pare gairebé no va obrir la boca per dir: quaranta euros.
- Pare, em podries deixar vint euros? -va preguntar el seu fill.
El pare es va enfadar, va agafar al petit del braç i amb to brusc li va dir:
- Per això volies saber quant guanyo, no? Ves-te'n a dormir i no continuïs empipant, avariciós i egoista.
El nen es va allunyar tímidament i el pare, en meditar allò que havia succeït, va començar a sentir-se culpable: Potser necessita quelcom - va pensar-, i volent descarregar la seva consciència va guaitar a l'habitació del seu fill i amb veu suau li va preguntar:
- Dorms, fill?
- Digues, papa, - va respondre entre somnis.
- Aquí tens els diners que em vas demanar.
- Gràcies papa - va murmurar el nen mentre ficava la seva maneta sota del coixí, d'on va treure uns bitllets arrugats -Ja ho tinc, ho he aconseguit!- va cridar joiós-. Tinc, quaranta euros. Ara pare: Em podries vendre una hora del teu temps?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Gràcies. El teu comentari es publicarà quan s'hagi valorat.